Gebruik jij al Instagram voor Marketing

Gebruik jij al Instagram voor Marketing

Wat als mobiele foto app op 6 oktober 2010 is begonnen, is nu niet meer weg te denken als je het over social media hebt. Recent onderzoek door NewCom uitgevoerd, wijst uit dat het aantal gebruikers van visuele social media kanalen zoals SnapChat, Pinterest en Instagram in Nederland sterk toeneemt.

Gebruik jij al Instagram voor Marketing?

Instagram is het sterkt gestegen, inmiddels gebruiken 1,8 miljoen (waarvan 722.000 dagelijks) mensen dit visuele social media netwerk. De sterkste groei is bij jongeren van 15 tot en met 19 jaar. De helft van deze groep maakt gebruik van Instagram. Een kwart binnen de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar gebruikt de app. Een snelle manier om te zoeken via Instagram in een browser doe je via Gramfeed.

Instagram als snelste groeier binnen social media

Quotes-op-Instagram-werken-1024x5271-300x154De reden voor deze groei is dat Instagram haar gebruikers in staat stelt om gemakkelijk en snel foto’s die op een smartphone zijn gemaakt, te verfraaien en te delen. Aangezien mensen veel foto’s op Facebook delen, zag Facebook zich genoodzaakt om deze groter wordende concurrent over te nemen in april 2012. Interessant om te zien overigens dat Facebook zelf ook de mogelijkheid biedt om foto’s binnen Facebook te verfraaien. Inmiddels kunnen ook korte video’s worden gemaakt en gedeeld via Instagram.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Wellicht valt het je ook op: men wil steeds minder lezen en meer kijken. Meer dan de helft van de mensen zijn beelddenkers. Beelden zijn ook soms gemakkelijker omdat je een taalbarrière kan elimineren. “Mensen houden nu eenmaal van plaatjes kijken!” Binnen social media zie je ook de trend dat alles korter en sneller moet. De groei van Twitter is hier een direct resultaat van. Twitter was in het begin alleen tekst, inmiddels worden ook foto’s en video’s direct in de timeline weergeven. Mensen willen nu eenmaal snel selecteren (koppen/ beelden snellen) om te zien of iets interessant is. Beeld selecteer je eenmaal sneller dan tekst lezen. Deze social media kanalen hebben zeker toekomst omdat in een tijd van informatieoverload men veel sneller terugvalt op beeld. Denk ook maar eens aan de populariteit van infographics. Je ziet er zeer veel op Pinterest. Instagram leent zich wat minder voor infographics, maar je ziet ook steeds vaker allerlei mooi vormgegeven quotes op Intstagram.

Instagram voor bedrijven

Als een social media kanaal/ middel populair wordt bij consumenten zie je relatief snel bedrijven onderzoeken of zij daar ook iets mee kunnen. Zoals met diverse andere social media kanalen het geval is, gaat het veelal om marketingcommunicatie en conversatie met het nieuwe kanaal. Uit onderzoek van Trackmaven blijkt dat onder USA Fortune top500 bedrijven vooral luxemerken Instagram gebruiken. Automerken, fashion, fastfood, beauty, sierraden, celebrities en dranken worden veel gevolgd.

Onderzoek van L2 wijst uit dat Instagram een veel hogere engagement (betrokkenheid) heeft dan andere kanalen. Daarnaast heeft Instagram ook de hoogste conversie van ‘bekijker’ naar koper! Het rapport geeft ook aan dat 92% van de luxe merken die zo’n 5 keer per week iets posten hun customerbase vergroten.

Hoewel je hele professionele foto’s gemakkelijk op Instagram zou kunnen delen, heeft het ondanks een zakelijke insteek wel de voorkeur om de foto’s echt, en daar waar kan persoonlijk, te laten zijn.

Instagram als traffic generator naar je website?

Alleen populariteit is niet voldoende reden om  een extra kanaal in de marketingcommunicatiemix te zetten. Om het slechte nieuws gelijk maar te brengen: op moment van schrijven is niet mogelijk in een bericht (een foto met bijschrift) een link te plaatsen naar bijvoorbeeld je eigen site.

Het kunnen plaatsen van een link/ doorklik is een van de redenen waarom Pinterest zorgt voor heel veel webverkeer naar een website. In de bio van het Instagram account kan wel een websiteadres worden opgenomen. De implicatie is wel dat ROI moeilijker per bericht meetbaar is.

Praktische Marketing met Instagram

Instagram leent zich om voor branding te worden ingezet. Immers een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Zeker voor bedrijven die producten aanbieden in het midden tot luxe segment draagt Instagram bij aan de branding, sfeer uitstraling. Een bedrijf dat grand cru champagnes importeert en verkoopt kan via Instagram een sfeer opbouwen, een experience uitdragen. Daarnaast kunnen zij ook aan hun klanten vragen als zij een fles champagne drinken, daar een mooie foto van te posten binnen Instagram waarin zij het bedrijf kunnen vermelden (@mention).

Vanuit een recruiting perspectief zie je dat bedrijven letterlijk meer laten zien over het bedrijf en de cultuur. Dat gebeurt via een blog, een Facebookpagina, Pinterest en Instagram. Instagram leent zich er voor om te laten zien hoe een bedrijfscultuur er uit ziet door het gebouw, werkplek, mensen aan het werk te laten zien.

Vorig jaar werd vaak het woord communitybuilding gebruikt. Al je potentiële klanten moeten deel gaan uitmaken van de community. Veelal werden er allerlei platformen gecreëerd, een Facebook groep of een LinkedIn groep aangemaakt. LinkedIn leent zich erg goed om professionele kennis te delen. Facebook is vooral gemakkelijk omdat zo veel mensen het gebruiken, echter gebruiken de meeste mensen Facebook toch vooral privé en willen niet zo graag zakelijke inmenging. Met Instagram is er een minder strikte beleving tussen privé en zakelijk gebruik, want mensen houden van plaatjes kijken en daar is niet zo’n scherpe scheiding.

Online communicatie gaat steeds meer over beeld. Een trend die terug te zien is in webdesign. Mensen houden van beeld en kunnen sneller bepalen of iets interessant is. Wanneer een bedrijf via Instagram haar beeld goed naar buiten brengt is het goed om te weten dat een Instagram feed gemakkelijk kan worden geïntegreerd in een website.

Tips voor bedrijven

Gebruik Instagram om te laten zien wat er dagelijks gebeurt binnen het bedrijf. Natuurlijk kan daarover ook worden geblogd, versterk dit met een beeld wat je deelt via Instagram.

Via Instagram kun je gemakkelijk fysieke producten laten zien in een beoogde, of juist een heel andere context en sfeer. Door de filters kun je producten uitermate goed tot hun recht laten komen. Standaard productshots staan in een webshop die je waarschijnlijk al hebt doorgeplaats naar Pinterest. Nogmaals het voorbeeld van de champagne importeurs: als zij een speciale champagne hebben verkocht aan iemand, vragen zij om de champagne te laten fotograferen wanneer de champagne wordt gedronken, en te delen op Instagram.

Om potentiële klanten te betrekken en deelgenoot te maken, kun je ze meenemen in de ontwikkeling/ reis van een product. Zo ontstaat er  veel meer beleving bij een product.

Ook wanneer de gericht is op diensten leveren, kan men laten zien hoe de dienst eruit ziet. Bijvoorbeeld iemand die de dienst aan het leveren is (workshop) of gebruikers die de dienst gebruiken.

Net zoals binnen Twitter en Facebook werkt de #hashtag binnen Instagram. Dit ordent de foto’s. Als bedrijf kun je een slogan hashtag bedenken en daarmee bijvoorbeeld een prijsvraag actie bedenken.

Vertel jouw verhaal

Voorbeeld-Instagram-pagina-1024x515-300x151Storytelling is een veelgebruikte term binnen marketingcommunicatie. Mensen houden van verhalen. Zoals Simon Sinek het treffend zegt: “People don’t buy what you do; they buy why you do it”. “And what you do simply proves what you believe”. Vooral de why laat zich mooi vatten in een verhaal. Om dat beeldende verhaal te vertellen kunnen bedrijven Instagram gebruiken. Zie het voorbeeld van General Electric hieronder.

Vanzelfsprekend loont het binnen Instagram om in te spelen op actuele thema’s zoals feestdagen en gebeurtenissen. Wees wel origineel in keuze. Het publiek is op Instagram weer net even anders dan op Facebook en is het niet zo slim om 1-op-1 dezelfde foto op Facebook en Instagram te plaatsen. Webcare is hot, Instagram leent zich minder voor webcare. Je zou natuurlijk klanten hun probleem kunnen laten fotograferen en uploaden maar dat druist in tegen waarvoor Instagram bedoeld is: inspirerende, boeiende beelden delen met je volgers.

Quick tips

  • Doe recht aan de merkbeleving en de sfeer van je merk/ bedrijf
  • Deel ervaringen
  • Echte schoonheid kan overal zijn
  • Creëer een beweging
  • Ken je publiek/ doelgroep
  • Let op localisatie, 1 account per land/ regio of wereldwijd
  • 1 account per product/ dienst, of alles in 1 account
  • Herkenbare gebruikersnaam
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je bio-profiel
  • Geotag je foto’s: op deze manier ziet men waar de foto is genomen
  • Gebruik hashtags
  • Plaats altijd een goede omschrijving bij je foto

Voorbeelden van bedrijven die Instagram goed inzetten

Bedrijven die over  het algemeen al goed gebruik maken van social media zijn dan overwegend ook goed aanwezig op Instagram.

Starbucks @starbucks

Behalve dat ze natuurlijk koffie laten zien, laten ze jaargetijden en bijbehorende seizoensproducten zien. Koffie en Starbucks is beleving, ze laten gebruiksmomenten en ervaringen van klanten zien. Ze kondigen acties aan per foto/ video.

BBC Instafax @bbcnews

Een hele andere toepassing is het plaatsen van korte nieuwsupdates gemaakt door BBC. Toepasselijk genoemd Instafax. Aansluitend bij de behoefte om snackbite informatie te delen.

IKEA 2014 Collectie @ikea_ps_2014

De nieuwe IKEA collectie is gepresenteerd via Instagram. Door slimme tags kan men navigeren. Gebruikers kunnen de producten die ze gekocht en in elkaar hebben gezet natuurlijk ook weer online zetten en taggen met productnaam.

Bugaboo @bugaboohq       

Het Nederlandse bedrijf voor mobiliteit met kleintjes. Via het Instagram account laten ze de buggy’s op allerlei plekken zien om zo het verhaal te vertellen. Ze plaatsen ook foto’s (regrammen) van gebruikers door op hun account. Dit maakt het meer persoonlijk en echt.

HEMA @hemanederland

Hema laat haar producten die ze verkoopt zien via het Instagram account. Ze spelen ook in op actualiteit. De foto’s zijn veelal clean wat past bij de Dutch Design uitstraling van het HEMA merk.

Het platform voor social interactie

Forrester Research noemde Instagram midden 2014 het platform voor social interactie. Je ziet relatief veel interactie omtrent geplaatste foto’s. Mensen houden nu eenmaal van foto’s/ afbeeldingen kijken en zijn eerder geneigd er iets van te vinden. Wanneer je dit koppelt aan de algemene trend van minder is meer, meer afbeeldingen dan tekst dan heeft Instragram een interessante toekomst als het gaat om marketingtoepassingen.

In het volgend artikel ga ik verder in op het meetbaar maken van instagram activiteiten d.m.v. het gebruik van analytics-oplossingen.

Gebruik jij Instagram zakelijk? Deel je aanpak en bevindingen hieronder!

Zelf aan de slag met marketng op Instagram?

Alexida helpt in de ondersteuning van MKB-ers om Instagram en andere social media middelen in te zetten om vanuit een geïntegreerde online strategie om de dialoog aan te gaan.

About Alexis van Dam

Alexis van Dam is Online Strateeg en helpt bedrijven en organisaties om hun online strategie vorm te geven en uit te voeren. Hij helpt met strategie, organisatie, inrichten en uitvoeren. Daarnaast traint en coacht hij professionals in he gebruik van social media.

Entries by Alexis van Dam